Reklamní na Facebooku

Co je to Facebook? O tom jsem nikdy neslyšel… Nevěříte, že by někdo takový mohl v dnešním počítačovém světě být? Nu, jsou takoví, ale je jich málo. A každý den je jich méně a méně.

Facebook , dnes známý jako rozsáhlý společenský webový systém podporující tvorbu sociálních sítí, komunikaci snad na všech úrovních, sdílení multimediálních dat a neustále se rozšiřujícími možnostmi, se stal jedním z nejvyhledávanějších reklamních prostorů na celém světě. No aby taky ne, když má více než 400 milionů aktivních uživatelů po celém světě. Stal se univerzálním globálním nástrojem a díky silné podpoře a stabilnímu zázemí je plně přeložen do šedesáti pěti jazyků.

Facebook fakta

Projekt Facebook byl založen bývalým studentem Harvardu a původně sloužil pouze ke komunikaci mezi studenty této univerzity. Během několika měsíců byl rozšířen na některé další, a od roku 2006 se začaly do systému připojovat nadnárodní obchodní společnosti. Za jeden jediný rok ( 2007) se stal Facebook se svými 57 milióny aktivními členy stránkou s největším počtem uživatelů mezi studentskými weby. Ve stejném roce poskočil z 60. na 7. místo v celosvětovém měřítku.

Stejně jako samotný tvůrce (a kolektiv) Facebooku, tak i firmy z celého světa sledující jeho růst, si uvědomili, jaký obrovský obchodní potenciál v tomto projektu dřímá. Není se tedy čemu divit, že vydělává hlavně na reklamách na svých stránkách. Díky množství aplikací, které jsou součástí Facebooku a které detailně monitorují (a logují) každý krok jednotlivého uživatele,vznikají přesné statistiky (věk, pohlaví, zájmy, pracovní zařazení atd.),  které jsou následně využity k tomu, aby reklamní a obchodní kroky mohly být přesně cíleny podle zájmů uživatele a jeho chování na stránkách Facebooku.

Facebook v České republice

Na Facebooku je aktuálně (jaro 2010) registrováno přes 2 milióny uživatelů z České republiky. Spustíte-li v takovém prostoru reklamní kampaň, není problém získat půl miliónu zobrazení denně. Není proto divu, že přibývá lidí a firem, kteří si chtějí reklamu na Facebooku. Navíc, podle licence používání se může na Facebook připojit každý uživatel starší 13 let. To velmi zásadně rozšiřuje okruh cílových uživatelů a tím i možných potenciálních zákazníků.

Výhody reklamy na Facebooku

  • Můžete propagovat nejen vaši stránku, ale i upozornit na mimořádnou událost (Event) – např: dny otevřených dveří, vernisáže apod.
  • Zisk z reklamy je vyplácen buď jako CPC – cena za klik nebo CPM – cena za zobrazení: v lokální měně zadavatele.
  • Reklama se dá zacílit opravdu velmi přesně. Detailní statistiky zájmů 400 milionů uživatelů jsou velmi dobrým vodítkem k zacílení reklamy opravdu na milimetr přesně.
  • Vývoj (účinek) reklamy je možno sledovat okamžitě. Díky tomu lze reklamu přizpůsobit – udělat změny – aby reklama byla co nejvíce efektivní a přinesla maximální počet zákazníků.
  • Můžete sledovat, kdo (jaká cílová skupina) nejvíce navštěvuje vaše stránky a díky tomu snadno přizpůsobíte nejenom reklamu samotnou, ale i sortiment a reklamní strategii.

Reklama na Facebooku má ještě další neocenitelnou výhodu. Pokud se uživatel Facebooku stane fanouškem stránky (zrovna té vaší), efekt reklamy tím ještě nekončí. Informace se dostává dál na jeho zeď, do kanálu aktuálních zpráv na hlavní stránce jeho přátel a  tak se reklama či jen odkaz o existenci stránky volně šíří dál. A zadarmo. Tím se dá získat víc fanoušků, než kolik jsme původně získali skrz samotnou reklamu.